Cu totii avem calitati si defecte, unii suntem buni altii mai putin, putem fi extrem de destepti sau mediocrii,tine de materialul nostru genetic dar si de mediul in care am crescut cu influentele acestuia.
Daca zestrea genetica conteaza (si conteaza), demonstrandu-ne cum suntem in forma bruta, mediul ambiental si influentele acestuia este cel care ne modeleaza.Folosind o comparatie, as putea spune ca, suntem ca o bucata de lut pe care mainile dibace ale ambientului in care traim la varsta cand asimilam ca un burete il modeleaza.
Cateva exemple in care mediul a fost hotarator:familia Bach,famiila Strauss,familia Delavrancea,familia Freud, familia Bratianu, familia Hasdeu, sau familia Rothschild.
Traind intr-un mediu in care se vorbea despre muzica si se canta , toti cei 13 fii al lui Bach au avut aptitudini muzicale , la fel si in familia Strauss. Daca Strauss Sr. a inventat valsul, fiul sau, Johann, l-a desavarsit iar Josef si Eduard au fost si ei “atinsi”. Munca lui Sigmund Freud, tatal psihanalizei, a fost continuata de fiica sa, Anna, Cella Delavrancea, pe langa faptul ca a fost o mare pianista era si o deosebita scriitoare.Toti Bratienii au fost avocati si politicieni, era o traditie dar si o aptitudine, iar in casa la ei , presupun, ca nu se vorbea de vremea de afara.In familia Rotshchild trebuia sa ai simtul afacerilor daca doreai sa te ridici in ochiii parintilor sau bunicilor.Deci tot mediul…
In cazul Iuliei Hasdeu, ca si in cel al lui Mozart, mediul s-a imbinat cu geniul.Pe langa zestrea genetica initiala, dobandita, s-a adaugat si inzestrarea genetica individuala.
Alegerile pe care le facem tin de personalitate, ceea ce ne face unici ca persoana. Putem semana, dar nu putem fi idenntici… Nici macar gemeni fiind.
Pentru a evidentia rolul mediului, putem da exemplul a doi gemeni crescuti in medii diferite.Unul crescut intr-un mediu corespunzator al unei familii de nivel mediu dar cu factori stimulativi va ajunge sa se dezvolte normal sau peste normal, pe cand cel crescut intr-un mediu sarac in factori de stimulanti va fi mereu inferior fratelui sau.Iar difereta se va resimtii cu cat cei doi vor creste iar la cea existenta se vor adauga experienta de viata, nivelul de scolarizare….
Intrebarea mea lansata pentru voi este: Cat conteaza zestrea genetica si cat ne poate influenta mediul??Accept si exemple personale sau intalnite in viata cotidiana.
Ca biolog și pedagog nu pot decât să afirm că ambele își spun cuvântul în modelarea firii și personalității omului și că nu se poate cuantifica în ce măsură contează ereditatea și în ce măsură contează educația, mediul. Proporțiile diferă la fiecare individ.
Da, ambele au rolul lor si totusi una din ele este definitorie.
Ca personalitate suntem unici, iar desavarsirea acesteia tine si de foarte multe circumstante…cine te sfatudeste, unde ajungi ascultand un sfat, cum fructifici ocazzile care se ivesc in viata ta.
Cu un mediu foarte bun chiar si cineva mai putin inzzestrat intelectual , poate reusi in viata.
Sunt de acord cu Zina, în cea mai mare parte. Părerea mea diferă de a ei doar findcă am ajuns la concluzia că, în situaţii critice, ereditatea preia conducerea. De unde şi expresia “a-şi da arama pe faţă”. În situaţii limită, când e vorba de viaţă şi de moarte, sau când doar avem impresia asta, poleiala pusă de mediu peste ereditate cade, indiferent în ce proporţie ne-ar fi influenţat până atunci.
“fiindcă” – am păpat un i.
E ceva adevar in ce spui tu dar acela tine de personalitate si caracter, nu de ereditate sau mediu.
Ereditatea poate avea unele tresturi care sa nu iti placa dar pe care daca le constientizezi ti le poti atenua sau tine sub control.In situatii critice iese la iveala bestia din om, advearul de dincolo de orice spoiala…..
Cred cafiecare din noi ,a spus o parte din aceasta ecuatie :ereditatea si modelarea mediului, mediu ce poate ajuta ereditatea, o poate adormi, dar ea poate izbucni, daca e doar spoiala.
Nu stiu ce spun studiile aprofundate,despre dominarea uneia sau alteia.Un rol mare il joaca si Credinta.
Liberul arbitru 1
Adevarat , Naica.
Toate isi au rolul lor in dezvoltarea unui individ.