In carterul motorului unui vehicul, uleiul de motor lubrifiaza suprafetele rotative sau glisante intre rulmentii jambierului arborelui cotit (lagarele principale si lagarele de capat mare) si tijele care leaga pistoanele de arborele cotit. Uleiul se colecteaza intr-o baie sau intr-un bazin, in partea de jos a carterului. La motoarele moderne de vehicule, pompa de ulei preia uleiul din vasul de ulei si il trimite prin filtrul de ulei in galeriile de ulei, din care uleiul lubrifiaza lagarele principale care tin arborele cotit in siguranta si lagarele arborelui cu came care actioneaza supapele. La vehiculele moderne tipice, alimentate cu ulei sub presiune din galeriile de ulei catre lagarele principale, uleiul este pompat cu o pompa recirculanta prin niste gauri spre lagarul principal al motorului.

Din aceste gauri, uleiul se deplaseaza prin pasajele din interiorul arborelui cotit pentru a iesi din gaurile special concepute pentru a lubrifia rulmentii tijei si tijele de legatura. Unele modele mai simple s-au bazat pe aceste parti in miscare rapida pentru a stropi si lubrifia suprafetele de contact dintre inelele pistonului si suprafetele interioare ale cilindrilor. Cu toate acestea, in proiectele moderne, exista si treceri prin tije care transporta ulei de la rulmentii tijei la conexiunile tija-piston si lubrifiaza suprafetele de contact dintre inelele pistonului si suprafetele interioare ale cilindrilor . Aceasta pelicula de ulei serveste si ca etansare intre inelele pistonului si peretii cilindrilor pentru a separa camera de ardere din chiulasa din carter. Uleiul se scurge apoi inapoi in vasul de ulei.

Uleiul de motor poate servi si ca agent de racire. In unele motoare, uleiul este pulverizat printr-o duza din carter, pe piston, pentru a asigura racirea unor piese specifice care sunt supuse la temperaturi ridicate. Pe de alta parte, capacitatea termica a bazinului de ulei trebuie sa fie umpluta, adica uleiul trebuie sa atinga intervalul de temperatura proiectat inainte de a putea proteja motorul sub sarcina mare. Acest lucru dureaza de obicei mai mult decat incalzirea agentului de racire principal – apa sau amestecuri ale acestora – pana la temperatura sa de functionare. Pentru a informa soferul despre temperatura uleiului, unele motoare mai vechi si mai performante sau de curse au un termometru de ulei.

Atunci cand vrei sa te asiguri ca ai cumparat cel mai bun ulei pentru masina ta este recomandat sa te orientezi catre branduri de incredere cum ar fi ulei de motor Shell Helix cu amprenta neutra de carbon. Acest ulei nu doar iti asigura cea mai buna utilizare si protectie eficienta a motorului, ci si te ajuta sa reduci emisiile de carbon si amprenta de carbon asupra planetei.

Elgeka-Ferfelis este incepand cu anul 2008 importator si distribuitor autorizat Shell Lubricants pentru piata din Romania, comercializand lubrifianti de cea mai inalta calitate marca Shell: uleiuri de motor si transmisie pentru autoturisme si camioane, lubrifianti pentru aplicatii industriale si vaseline. Aceasta reprezinta cu profesionalism divizia de lubrifianti Shell, oferind tuturor clientilor sai asistenta tehnica necesara pre si post vanzare.