Atunci cand ne uitam la istoria mijloacelor de transport, bicicletele s-ar clasa printre cele mai vechi. Desigur, caruta si carul au fost inaintea bicicletei, insa la ceva timp a urmat si aceasta.
Denumirea de “bicicleta” e originara din Franta, data originii fiind plasata cândva in anul 1860.
A fost era vehiculelor cu doua roti destinate transportului oamenilor, vehicule care ii obliga pe utilizatori sa-si mentina singur echilibrul.
Exista destule versiuni relative la geneza bicicletei, dar este putin probabil sa existe vreun istoric in masura sa pretinda ca stie cu precizie numele inventatorului bicicletei.
Una din teorii este cea bazata pe o schita care ar fi fost intocmita in 1493 de catre Gian Giacomo Caprotti, un elev al lui Leonardo da Vinci, si care se pare ca a fost prima reprezentare a unei biciclete.
Replica ne-functionala a fost construita in 1965-72, avand la baza schita presupusa a lui Caprotti, din 1493. Autenticitatea acestei schite este puternic sustinuta de catre adeptii profesorului Augusto Marinoni, lexicograf si filolog, care a fost insarcinat de catre „Commissione Vinciana” din Roma cu traducerea lucrarii lui Leonardo da Vinci, Codex Atlanticus.
Prima inventie documentata si verificabila a unei biciclete utilizabile, a fost cea a baronului german Karl von Drais. Numita de catre inventator Laufmaschine (masina pentru alergat) si aparuta in 1817, bicicleta baronului von Drais este aratata pentru prima data la Paris, in 1818, iar presa franceza o numeste „Draisienne”. Von Drais a obtinut brevetul de inventie in acelasi an.
Motivul aparent care l-a determinat pe von Drais sa creeze Laufmaschine a fost necesitatea gasirii unei solutii care sa rezolve penuria de cai aparuta ca urmare a eruptiei vulcanului Tambora, in 1816. Aceasta eruptie a dus la distrugerea recoltelor din acel an si la moartea prin infometare a multor cai din regiunea respectiva.
Bicicleta cu pedale, dar plasate pe roata din fata, a aparut in anul 1865. Numita velociped, aceasta era construita tot din lemn, ca si predecesoarea ei fara pedale, iar rotile erau intarite cu metal. Popular era cunoscuta ca “scuturator de oase”, din pricina hurducaielilor cumplite pe care le provoca mersul pe pietrele cu care erau pavate drumurile in acea vreme.
A urmat biciclul, o enorma “bicicleta”, avand in fata o roata mare si in spate una mica de tot, cu pedalele pe roata din fata. Apoi a aparut tricicleta, pentru doamne si persoanele mai cu prestanta.
In 1869, scotianul Thomas McCall construieste o bicicleta care folosea un sistem de parghii ce antrenau miscarea rotii din spate, idee ce ii preocupa pe mai multi ingineri ai vremii. Accidentele frecvente care se petreceau in cursul folosirii acestor stramosi ai bicicletei de astazi au creat in constiinta publica imaginea unui vehicul periculos, greu de stapanit si incomod, insa modificarile aduse la finalul anilor 1800 aveau sa schimbe aceasta perceptie.
Henry Lawson a creat in 1879 o bicicleta cu lant, care angrena roata din spate, dar avea roata din fata tot mare. Modelul nu s-a impus pe piata. La scurt timp dupa aceea, John Kemp Starley a creat un model cu rotile egale si lant.
O noua era a inceput odata cu scotianul John Dunlop, care a inventat in 1888 anvelopa pneumatica, pornind de la dorinta de a-i face fiului sau mai comod mersul cu tricicleta.
Din acele timpuri si pana in zilele noastre, bicicleta si-a pastrat caracteristicile de baza: cadrul de forma romboidala, construit initial din lemn, apoi, in anii 30 din otel, iar dupa aceea din titan, materiale plastice speciale cu fibre de carbon; furca, fixata printr-o articulatie (cu sau fara amortizor) de cadrul bicicletei; ghidonul si saua.
Importanta bicicletei in istorie este greu de stabilit. Cert este ca de la sfarsitul secolului al XIX-lea incepe ceea ce istoricii ciclismului numesc “nebunia bicicletei”, adica o explozie a fenomenului, cu aparitia cluburilor de ciclism, a competitiilor, bicicleta cunoscand o raspandire fantastica.
Din fericire, astazi bicicletele sunt mult mai accesibile tuturor datorita datorita magazinelro de specialitate precum Probike cu cele mai bune biciclete Brasov.
Acest magazin nu numai ca este cel mai mare din Brasov, insa ofera o gama de biciclete mountain bike foarte avantajoase la pret. Gama de biciclete mtb pentru adulti are preturi ce pornesc de la 999 lei si pot ajunge si la cateva sute de milioane, insa de regula acele biciclete sunt pentru concursuri.
Este foarte usor sa alegi o bicicleta mtb de la Probike, asta datorita personalului care vine in ajutorul clientilor, iar daca comanzi online ai toate informatiile necesare la dispozitie pe site. Probike ofera si servicii profesionale de service “bike”, pentru clientii si pasionatii de biciclete din zona.
Recent Comments